Za kilka dni (5 grudnia) ma odbyć się pierwszy testowy lot załogowego statku Orion. Amerykanie postanowili wykorzystać stary, sprawdzony sposób wysyłania ludzi i towarów w przestrzeń kosmiczną. Istnieją plany na założenie bazy na księżycu, czy zostaną zrealizowane pokaże czas i zgoda innych istot inteligentnych.
Orion Multi-Purpose Crew Vehicle to załogowy statek kosmiczny NASA przeznaczony do wykonywania długotrwałych misji jak planetoidy, Księżyc i Marsa. Przewidziany jest także jako rezerwowy system do transportu załóg i ładunku na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Statek zapewni możliwość awaryjnego przerwania misji podczas każdej fazy startu i lotu oraz umożliwi bezpieczny powrót załogi na Ziemię z przestrzeni międzyplanetarnej.
Głównym wykonawcą statku Orion jest koncern Lockheed Martin Corp. Na mocy porozumienia z NASA, Europejska Agencja Kosmiczna dostarczy w 2017 r. moduł serwisowy dla statku. Wykonawcą tego modułu będzie Airbus Defence and Space.
Sam pojazd oparty jest w założeniach na kapsule Apollo – składać się będzie z modułu załogowego, o 50% większego od niemal identycznego kształtem modułu dowodzenia Apollo, oraz modułu serwisowego. Powstanie także bezzałogowa wersja statku Orion do przewożenia ładunku na Międzynarodową Stację Kosmiczną.
Pierwsza misja orbitalna bezzałogowej wersji statku Orion ma się odbyć w czwartek 5 grudnia, o godzinie 13:05 czasu polskiego. W czasie tej bezzałogowego lotu zostaną przetestowane wszystkie systemy statku oraz zebrane dane o warunkach panujących we wnętrzu kabiny. Czekamy z niecierpliwością na test nowego sprzętu, który umożliwi załodze stacji kosmicznej szybszą i bezpieczniejszą ewakuację w razie zagrożenia.
Pierwszym celem nowego pojazdu będą loty załogowe na Międzynarodową Stację Kosmiczną. CEV ma pozostawać przycumowany do ISS na okres pół roku. Później gdy gotowa już będzie architektura kolejnych systemów rakietowych, kolejnym celem lotów stanie się Księżyc. Po kilku lotach testowych planowane jest założenie bazy na południowym biegunie Księżyca. Oczywiście są to tylko założenia, bo nie wiemy jak zareagują istoty UFO na takie plany. Jak wiadomo te istoty kontrolują przestrzeń powietrzną Ziemi jak i kosmiczną dookoła naszej planety, ale o tym może inny razem.
Orion: Cockpit
Dla porównania waga modułu załogowego Soyuz to około 3 tony. Wymiary kapsuły Oriona to: Kapsuła Średnica: 5 m, Wysokość: 3,3 m, Masa własna: 7 891 kg
W przypadku sprawdzonej konstrukcji rosyjskiej także dokonano usprawnień. Od 2010 wykorzystywana jest ulepszona wersja Sojuza-TMA znana dziś jako Sojuz-TMA-M (ros. Союз-ТМА-М). 36 przestarzałych części zostało zastąpionych przez 19 nowoczesnych urządzeń pokładowych, co pozwoliło na zmniejszenie masy pojazdu o 70 kg w stosunku do poprzedniej wersji. Cyfrowy komputer pokładowy Argon oraz analogowe urządzenia pokładowe (używane w statkach Sojuz od ponad 30 lat) zastąpiono nowymi urządzeniami cyfrowymi (Argona zastąpiła nowa jednostka o nazwie CWM-101). Zmiany dotyczyły również materiału dla wnęki instrumentów pokładowych, użyto stopów aluminium. Zabieg ten zmniejszył koszta produkcji. Trzymamy kciuki za udaną próbę „amierykanców„, tak by zapewnić lepszą i sprawniejszą wymianę załóg do i z Miedzynarodowej Stacji Kosmicznej.
Zródła:
https://blogs.nasa.gov/orion/